Veilingplatform Vavato wordt deel van de TBAuctions-groep

Veilingplatform Vavato wordt deel van de TBAuctions-groep

Drie powerbrands slaan de handen in elkaar om één van de grootste online veilingplatformen van Europa te worden

TBAuctions, één van Europa’s grootste online veilinghuizen ontstaan uit de fusie tussen Troostwijk Auctions (B2B) en BVA Auctions (B2C), slaantde handen in elkaar met Vavato, een online veilinghuis met een sterke aanwezigheid in de Belgische markt. TBAuctions wil met Vavato in één keer een sprong voorwaarts maken op de Belgische consumentenmarkt, waar Troostwijk al een sterke positie heeft in de B2B-markt. Deze samenwerking sluit mooi aan bij de Europese groeiambities van TBAuctions om het leidende online veilingplatform van Europa te worden. Beide bedrijven delen de visie dat niets van waarde verloren mag gaan en willen sterk inzetten op groei, gebruiksgemak voor koper en verkoper en de digitalisering van het veilingproces. Dit laatste wordt mogelijk gemaakt door ATLAS, TBAuctions' eigen digitale platform voor intelligent auctioning (IA).   

Drie zelfstandige powerbrands die elkaar versterken  

Vavato, Troostwijk en BVA Auctions blijven als zelfstandige merken bestaan, met elk een eigen website, maar met het ultieme uitgangspunt om elkaar aan te vullen binnen dezelfde TBAuctions groep. De drie powerbrands zullen gebruik maken van TBAuctions’ digitale ATLAS-software, wat de werkwijze en verschillende processen tussen de drie merken stroomlijnt en eenvoudiger en transparanter maakt voor zowel kopers als verkopers. ATLAS stelt Vavato zo in staat om een versnelde sprong vooruit te maken in de digitalisering van het veilingproces. Daarnaast wil TBAuctions met deze samenwerking ook een commerciële synergie doorvoeren, met enerzijds een groter commercieel team ter beschikking om nieuwe verkopers aan te trekken en anderzijds een groter bereik in koperspubliek. Dit moet leiden tot een betere liquiditeit en zorgen voor betere resultaten voor de kopers en verkopers.  

Volgens Herberth Samsom, CEO van TBAuctions, vullen Vavato en Troostwijk Auctions elkaar goed aan.

“We kennen elkaar al jaren als goede concullega’s. De sterke positie van Vavato op de consumentenmarkt vormt een belangrijke uitbreiding op het productaanbod en op de mogelijkheden voor onze kopers en verkopers in België en daarbuiten. Vavato kan snel aansluiten op ons digitale platform en daarmee voordeel behalen van efficiëntie en een groter koper- en verkopermarktbereik behalen. Een win-win situatie. De komende tijd zullen we veel aandacht geven aan de verdere ontwikkeling van onze samenwerking”, aldus Samsom. 
Herbert Samsom - CEO TBAuctions
Herbert Samsom - CEO TBAuctions

Groter koperspubliek en een uitgebreider assortiment 

TBAuctions wordt zo één van de marktleiders onder de Belgische veilinghuizen, wat forse organische groei met zich mee zou moeten brengen. Het bereik van de drie verschillende powerbrands Troostwijk, Vavato en BVA Auctions zal door dit partnership nog verder groeien. Internationale verkopers krijgen zo toegang tot een groter koperspubliek, en kopers zullen een nog breder en gevarieerder aanbod te zien krijgen. Zowel voor kopers als verkopers zal de gespecialiseerde ondersteuning in meerdere sectoren bovendien nog verder uitgebouwd worden.  

Eén van de leidende veilingplatformen van Europa 

De samenwerking past perfect binnen de groeidoelstelling en de strategische visie van TBauctions.

“We blijven investeren in de autonome groei voor Troostwijk en BVA Auctions afzonderlijk. Daarnaast willen we ook groeien door strategische overnames en samenwerkingen. Dankzij de samenwerking met Vavato kunnen we een grote sprong vooruit maken in de B2C-veilingmarkt in België. Deze samenwerking met Vavato draagt bij aan onze meerjarendoelstelling van groei van onze kopers- en verkopersdatabase, alsook de implementatie van efficiënte processen. Deze initiatieven zullen bijdragen aan onze doelstelling om niet enkel één van de grootste veilingplatformen in België te zijn, maar ook om één van de leidinggevende spelers in Europa te worden”, aldus Samsom van TBAuctions.  

Nieuwe aandeelhouder voor TBAuctions 

Vrijwel gelijktijdig met de overname van Vavato door TBAuctions heeft TBAuctions aangegeven ook een nieuwe aandeelhouder te krijgen. Castik Capital, beheerder van private equity fondsen met sterke buy-and-build expertise heeft een bindende overeenkomst getekend om TBAuctions over te nemen. Deze voorgenomen overname door Funds beheerd door Castik Capital, die nog onder voorbehoud is van goedkeuring door de ondernemingsraad en de ACM, past bij de visie van TBAuctions om een pan-Europese marktleider te worden door organische groei en strategische overnames. Door de samenwerking met Castik Capital kan TBAuctions haar groeiambities versnellen.

“Castik Capital is een partij die investeert in de groei van bedrijven, in nauwe samenwerking met de managementteams. We kunnen daardoor als online veilingplatform een leidende rol in Europa spelen. En dat is goed voor de hele organisatie, voor de medewerkers, kopers en verkopers van het TBAuctions platform en haar merken”, sluit Samsom af.  

Over TBAuctions  

TBAuctions is een toonaangevend online veilingplatform en marktplaats voor tweedehands en tweede kans goederen, opererend via de merken Troostwijk Auctions (B2B) en BVA Auctions (B2C) en sinds november 2021 ook het Belgische Vavato. TBAuctions veilt in opdracht van derden roerende en onroerende zaken via ATLAS; het platform voor intelligent auctioning (IA) dat eigendom is van TBAuctions. Met een veilingomzet van 435 miljoen euro, meer dan 13.000 veilingen/2,75 miljoen kavels per jaar en meer dan 10 miljoen website bezoekers per maand is TBAuctions één van de grootste online veilinghuizen van Europa. Ga voor meer informatie over TBAuctions naar: www.tbauctions.com.

Astrid Dupuis Team Manager, Two cents

 

 

 

Over Two cents

Two cents is een in Brussel gevestigd communicatiebureau, gespecialiseerd in content marketing, PR, media- en digitale campagnes. Het team van 13 creatieve communicatieprofessionals helpt bedrijven bij het promoten van hun merken, producten en diensten, het genereren van leads, en het verhogen van hun omzet.

Two cents
Auguste Reyerslaan 207 bus 4
1030 Brussel