De woon- en bouwsector laat zich niet uit het lood slaan

Beste journalist,

​Dat 2020 vooralsnog niet verloopt zoals normaal, behoeft geen uitleg meer. De impact van het coronavirus is voelbaar in zowat elk bedrijf en elke sector. Toch merken we op dat onze klanten niet zomaar bij de pakken blijven zitten.
​Hieronder vindt u een overzicht van de maatregelen en oplossingen die onze klanten implementeren om deze crisis het hoofd te bieden en de werkzaamheden zo goed als mogelijk verder te zetten.

​Wenst u meer informatie? U kunt met al uw vragen bij Two cents terecht.

​Met vriendelijke groeten,
​Two cents

CRH Structural Concrete Belgium blijft inzetten op een full service

Een getuigenis van de verantwoordelijke van CRH Structural Concrete Belgium

​Ook al kunnen we niet op volle kracht draaien tijdens deze crisis, toch bieden we nog altijd full service aan. De productbeschikbaarheid is bovendien gegarandeerd.

​In onze fabrieken zijn heel wat aanpassingen gebeurd om de gezondheid van zowel onze werknemers als klanten te waarborgen. De productiesites werden zo ingericht dat social distancing tussen de werknemers gewaarborgd wordt. Klanten hebben momenteel geen toegang tot onze sites. We beperken ook het aantal aanwezigen in de kleedkamers. Om dit te faciliteren hebben we onze werknemers gevraagd zich zoveel mogelijk thuis om te kleden. Zelfs de refters werden herschikt om voldoende afstand te garanderen. Meermaals per dag vinden er ontsmettingsrondes plaats. Voertuigen zoals heftrucks worden bijvoorbeeld ontsmet bij verandering van chauffeur. Per site analyseren we continu of we voldoen aan de opgelegde maatregelen van de overheid. Verder zetten we maximaal in op telewerk en zien we een toename in het aantal online meetings.

​Hoewel we het maximum doen om ons aan te passen, kunnen we uiteraard niet van business as usual spreken. In functie van een risicoanalyse worden bepaalde activiteiten beperkt of zelfs stopgezet. Tezelfdertijd zien we dat in landen als Nederland en Duitsland de werven blijven doorgaan. We hopen dan ook op een snelle en veilige heropstart van reeds gestarte werven in België.

Story image

Sto lanceert nieuwe afhalingsprocedure

Een getuigenis van Gino Gailliaert – CEO van Sto

​Alle diensten van Sto zijn bereikbaar, zij het wel met aangepaste uurregelingen en met gereduceerde teams. De service voor de actieve klanten blijft zoals voordien in ieder geval gegarandeerd. Zo namen we de nodige stappen om over heel België te kunnen blijven leveren, maar hebben we de procedures voor afhalingen aangepast in de afhaalpunten in Asse en Luik. In Asse wordt de bestelling klaargezet op de parking met een pickupplaats en nummer. We informeren de klant telefonisch wanneer de bestelling klaarstaat. In Luik wordt de bestelling klaargezet in een afgebakende zone in het magazijn. Al onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen om zowel bij afhalingen en leveringen alles contactloos te laten verlopen.

​Verder draaien onze fabrieken in Duitsland momenteel op volle toeren, onze magazijnen zijn goed aangevuld en ook onze lokale toeleveranciers kunnen de vraag gemakkelijk volgen. Op vlak van voorraad en logistiek verwachten we bij Sto dus geen echte problemen.

​Ook het team van Sto blijft beschikbaar voor klanten, aannemers en architecten, weliswaar vanuit hun home office en met gereduceerde werkdagen. We maken gebruik van verschillende digitale tools om in contact te blijven en efficiënt verder te kunnen werken. Sommige vergaderingen lijken zelfs efficiënter te verlopen dan anders aangezien digitaal vergaderen met meerdere personen toch wel striktere discipline vereist.

​In de markt zien we nu dat er een lichte heropstart is van bepaalde activiteiten. Sommige grote aannemers berichten dat ze grote werven opnieuw gaan opstarten, andere zijn al begonnen met het opstarten van één of meerdere middelgrote werven. We schatten dan ook in dat de vraag van onze klanten de komende dagen nog lichtjes verder zal stijgen, maar waarschijnlijk niet of slechts beperkt hoger zal zijn dan de helft van het normale voor deze tijd van het jaar.

​Het managementteam volgt zeer nauwgezet de verdere ontwikkeling van de crisis op en bespreekt die nagenoeg dagelijks met elkaar om snel en efficiënt te kunnen schakelen. Klanten en partners kunnen steeds de laatste update vinden op de website van Sto.

Story image

Kreon blijft hard werken aan de lancering van nieuwe producten

Een getuigenis van Philippe van Doormaal – Marketing Director bij kreon

​Alle afdelingen bij kreon zijn nog steeds operationeel, weliswaar niet op volledige capaciteit, maar de service blijft gegarandeerd. Zo gebeuren meetings online of telefonisch en het merendeel van de bedienden werkt thuis. Het marketingteam blijft in deze periode verder inzetten op online communicatie en werkt hard aan de productlanceringen van de komende maanden. Zelfs onze R&D-afdeling blijft volop verder werken aan de ontwikkeling van nieuwigheden. Ons extern salesteam maakt tijdens deze crisis intensief gebruik van het Showpad platform, waarmee we we al onze interne en externe communicatie zoals catalogi, productupdates en beelden kunnen delen, zonder fysiek bij klanten langs te moeten gaan.

​Verder worden de orders nog steeds geproduceerd, verpakt en verzonden. De goederen worden bij afhaling en verzending aan de poort klaargezet, zodat er geen fysiek contact is met de transporteur. We kunnen overigens voor de meeste van onze producten volledige beschikbaarheid garanderen. Voor enkele producten, waarvoor wij afhankelijk zijn van externe partijen is dat niet altijd het geval. Zo wordt het mondgeblazen glas van kreon oran geleverd door een glasleverancier uit Italië. Die productie ligt al enkele weken stil, maar we hopen dat deze snel terug opstart.

​Ook de veiligheid van de arbeiders die hard aan die producten werken, is gegarandeerd. Alle arbeiders werken op de gereglementeerde afstand van elkaar. Werken ze met meerdere aan één productietafel, dan staan er mondmaskers, handschoenen en handgels ter beschikking. Elk uur lassen we een verplichte pauze in om handen te wassen en de lunch gebeurt in shiften en altijd met de nodige afstand.

​kreon wil in 2020 heel wat nieuwigheden lanceren, dus wij blijven daar volop op inzetten. Het hele team blijft positief! Wij blijven onze volgers dan ook zoals voordien inspireren met mooie interieurbeelden en innovatieve verlichtingsoplossingen.

Story image

BMI België is 100% beschikbaar om dakwerkers bij te staan

Een getuigenis van Eva De Smet, Marketing Coördinator bij BMI Belgium

BMI België is nog steeds 100% beschikbaar. Wij willen ook in deze uitzonderlijke tijden de service leveren die klanten van ons gewoon zijn. Bij vragen, projectplannen, dienst na verkoop en bestellingen staat het team steeds paraat.

​Daarom wordt er in onze fabrieken in België, Nederland en Duitsland verder geproduceerd volgens de richtlijnen die gelden in de respectievelijke regio's, en dit natuurlijk op een veilige afstand van elkaar. Overleg gebeurt verder digitaal of met respect voor de social distancing. In principe werkt iedereen van thuis uit, op het rotatiesysteem in Aalst na om leveringen en ophalingen onverminderd te laten doorgaan. De fabrieken in Frankrijk lagen even stil omwille van de richtlijnen ter plaatse, maar zijn momenteel aan een heropstart bezig.

​De bouwsector is intussen opnieuw volop aan de slag. Belangrijk daarbij zijn de maatregelen om ook op werven afstand te bewaren en op het dak is dat nu eenmaal goed mogelijk. En vooral het uitzonderlijk droge en mooie weer is de laatste weken een meevaller. Dat maakt het extra interessant om nu het dak op te gaan en onder andere de herstellingen na de extreme windvlagen in februari/maart uit te voeren. Voor dakwerkers is het dus hét moment om aan de slag te gaan en zoals altijd helpen onze vertegenwoordigers en onze binnendienst graag om de projecten af te werken.

Story image

Husqvarna gaat voor een volledige service op afstand

Een getuigenis van Bart Van Hal - Marketing Manager bij Husqvarna Division Benelux

​Nu de zon ons steeds vaker vergast op haar aanwezigheid en we toch allemaal in ons kot moeten blijven, waar kan je dan beter zijn dan in je eigen tuin? Voor vele mensen is dit stukje groen een eigen paradijsje op aarde geworden. Bij Husqvarna begrijpen we dit als geen ander. We zijn ons steeds bewuster van het comfort, en nu zelfs de noodzaak, van een eigen tuin. We zien dat veel mensen deze periode aangrijpen om alle geplande en uitgestelde tuinklusjes uit te voeren.

​Uiteraard volgen we ook bij Husqvarna de opgelegde veiligheidsmaatregelen op en zijn de showrooms van onze dealers grotendeels gesloten. Toch blijft de lokale verdeler vanop afstand bereikbaar voor zowel bestaande als nieuwe klanten. Nu misschien zelfs nog beter dan voorheen. Niet enkel telefonisch, maar ook via Skype, Zoom en Facetime worden klanten zo goed mogelijk verder geholpen. Waar nodig en mogelijk, leveren we onze producten en voeren onderhouden aan machines uit. Uiteraard steeds met de nodige aandacht voor hygiëne, veiligheid en social distancing.

​Onze dealers merken dat de extra moeite die zij doen om klanten onder deze lastige omstandigheden te helpen, sterk wordt gewaardeerd. Klanten, op hun beurt, doen ook het mogelijke om de opgelegde maatregelen te respecteren. Het levert soms komische situaties op, zoals tuineigenaren die met hun laptop door de tuin lopen om hun vragen van bewegend beeld te voorzien. En kom je, juist in deze situatie, niet met wat humor net dichter tot elkaar?  

Story image

JACKON Insulation biedt volledige ondersteuning aan haar klanten

Een getuigenis van Benoit Bertucat - Directeur Export bij JACKON Insulation

​Vanaf het moment dat de regering de algemene quarantaine in België aankondigde, namen wij meteen de noodzakelijke maatregelen. Al onze medewerkers telewerken, we limiteerden de verplaatsingen en boden de nodige ondersteuning aan onze klanten. De situatie werd al snel complex, vooral op het vlak van de logistiek moesten we aan crisismanagement doen. Tientallen vrachtwagens die zich op de wegen van de Benelux bevonden, werden urenlang geblokkeerd aan de grenzen van Europese landen. Samen met onze partners hebben we hard gewerkt om oplossingen te vinden en de situatie snel te deblokkeren.

​In afwachting van een normalisering van de situatie, zoeken we naar oplossingen om de impact op de werkvloer te verminderen. Alles wordt geanalyseerd, er is creativiteit alom, we evolueren als bedrijf en herdenken onze activiteiten waar nodig: conferenties en vergaderingen worden online georganiseerd, we ontwikkelen webinars, etc. De digitalisatie versterkt binnen onze onderneming.

​Niemand weet exact hoe deze situatie verder zal evolueren. Bij JACKON Insulation bieden wij onze volledige ondersteuning aan onze klanten. Dat is de basis van ons dagelijks werk, nu meer dan ooit tijdens deze crisis. We organiseren ons maximaal om klaar te zijn voor alle omstandigheden, de bescherming van de gezondheid van onze klanten en medewerkers is daarbij prioritair. Tot op vandaag slagen we erin samen met onze partners solidaire oplossingen te vinden. Dit laat ons toe met vertrouwen naar de toekomst te kijken.

Story image

Daikin toont hoe operationeel te blijven in volle coronacrisis

Een getuigenis van Wim De Schacht - Vice-president Daikin Europe NV

​Als onderdeel van een Japanse multinational, volgden we de uitbraak van het coronavirus in Azië meteen van kortbij. Onze hoofdzetel van Daikin Europe in Oostende heeft zich razendsnel aangepast aan de coronamaatregelen. Heel snel hebben we in onze fabriek actie ondernomen en proactief voorzorgsmaatregelen in het leven geroepen. Nog voor de Belgische regering beperkingen oplegde, volgden we de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie al.

​Alle werknemers worden via een website op de hoogte gehouden van de informatie rond corona. Bij belangrijke wijzigingen, krijgt iedereen een sms. Om ervoor te zorgen dat iedereen, ook anderstaligen, de maatregelen goed begrijpen, wordt sterk ingezet op visuele communicatie.  

​Alvorens de site te betreden, wordt ieders temperatuur gemeten met een automatische thermometer. Wie symptomen heeft, wordt naar een dokter gestuurd. Iedereen krijgt ook een setje handschoenen bij het binnenkomen. Het aantal toegelaten personen in de kleedkamers wordt, aan de hand van een toegangskaart, ook gecontroleerd en beperkt. 

Om tegemoet te komen aan de regel van 1.5m social distancing op de werkvloer, werden de werkposten uit elkaar geschoven. Om te vermijden dat werknemers elkaar te dicht kruisen, werden verder ook extra en eenrichtingsverkeer wandelpaden in de fabriekshal aangelegd. Ook bij het pauzeren wordt de anderhalve meter gerespecteerd en krijgen arbeiders vaste zitplekken toegewezen. Overal is desinfecterende handgel beschikbaar en touchscreens worden bediend met behulp van oorstokjes. En na elke shift wordt alle materiaal ontsmet. 

​Momenteel is de productiecapaciteit ongeveer 40 procent. ​ De komende weken zien we dit graag weer stijgen naar 60 procent. Tot nu toe wisselden de werknemers elkaar wekelijks af: de ene week komt één ploeg werken en is de andere werkloos thuis, de week erop is het andersom. Vanaf eind april wordt er weer met het ploegensysteem gewerkt. Om elkaar niet te hoeven kruisen bij het wisselen, stopt de ochtendploeg wat vroeger en begint de avondploeg wat later. Verder blijven uiteraard alle huidige maatregelen intact en zorgen we voor een nauwkeurige opvolging ervan.

​Verder kijkend naar de toekomst, verwachten we bij Daikin het hele jaar nog negatieve gevolgen te ervaren door een verminderde vraag. Maar hoopvol kijken we uit naar 2021, om weer te kunnen beginnen spreken van business as usual.  

Story image

 

Kirsten Van Pee Managing Partner, Two cents
Over Two cents

Two cents is een in Brussel gevestigd communicatiebureau, gespecialiseerd in content marketing, PR, media- en digitale campagnes. Het team van 13 creatieve communicatieprofessionals helpt bedrijven bij het promoten van hun merken, producten en diensten, het genereren van leads, en het verhogen van hun omzet.

Two cents
Auguste Reyerslaan 207 bus 4
1030 Brussel