Belgium's Culture & Event Exit Contribution verenigt sectoren tegen Covid-19

Een burger- en nationaal initiatief voor een transversale visie op de 'deconfiniëring' in de sectoren Cultuur, Evenementen, Sport en recreatie

De gezondheidscrisis veroorzaakt door de Covid-19-pandemie treft onze samenleving hard. Geconfronteerd met een onzichtbare tegenstander worden de fundamenten van onze menselijke activiteit in vraag gesteld. Onze gedachten en onze manier van handelen, zowel individueel als collectief, worden diepgaand in vraag gesteld. De culturele, evenementen-, sport- en recreatiesectoren, die gisteren als vectoren van de cohesie, het creëren van sociale banden en het genereren van ideeën werden beschouwd, behoren vandaag tot de sectoren die het meest onder de situatie te lijden hebben.

Dit heeft een grote economische impact gehad, aangezien deze sectoren, die op de eerste dag van de lockdown werden stilgelegd, nu in een versnipperde volgorde opereren en elk hun eigen standpunt proberen te laten zien. Wekenlang is er een enorme energie uitgegaan van deze pogingen om zowel de autoriteiten te waarschuwen voor de groeiende onzekerheid van de spelers als om een verre herstart te ondersteunen met een reeks uit te denken en toe te passen maatregelen.

Beroepen verenigen

Uit deze reflectie ontstond de « Belgium's Culture & Event Exit Contribution (BCEEC) », een burger- en nationaal initiatief dat een platform biedt voor locatiemanagers, producenten van shows en films, organisatoren van openbare en privé-evenementen, klein en groot, outdoor en indoor, en erop gericht is deze beroepen te verenigen. Het gaat om ongeveer 20 soorten locaties en evenveel soorten organisaties.

Concrete doelstellingen

De manier waarop deconfiniëring de activiteit van elke operator zal beïnvloeden is diepgaand en langdurig. Er zijn dan ook nog veel vragen die onbeantwoord zijn. De belangrijkste doelstelling van het Belgium’s Culture & Event Exit Contribution is het verzamelen van deze antwoorden en het delen ervan.

Daarnaast heeft het BCEEC ook tot doel:

  • Gevarieerde reacties te genereren om een coherente nationale visie ten voordele van de gemeenschap en tegen één gezamenlijke tegenstander, Covid-19, uit te werken
  • De culturele, evenementen-, sport- en recreatiesectoren, door hun operationele affiniteiten met betrekking tot de exit uit de lockdown, te verenigen en dit zowel in Vlaanderen als Wallonië.
  • Het bevorderen van de uitwisseling, het initiëren van een dialoog en het delen van expertise tussen alle operatoren
  • De autoriteiten te ondersteunen bij de te maken keuzes door hen homogene intersectorale oplossingen voor te stellen, voor een goed begrip van het publiek en de burger, voor meer samenhang en solidariteit

Het platform

De online tool is 100% gratis en laat toe alle informatie afkomstig van elke gebruiker, te verzamelen, te raadplegen en te vergelijken. Het werkt interactief en intuïtief om de creativiteit te stimuleren. De gebruiker identificeert zich en dient verschillende voorstellen in met betrekking tot acties geassocieerd met verschillende processen voor de exit uit de lockdown. Om de verwachte synergiën te creëren, werkt hij zijn ideeën gedetailleerd uit over de uit te voeren maatregelen.

Betrokkenheid is essentieel: de kracht van dit initiatief hangt af van de relevantie van de voorstellen. De gebruiker kan ook conclusies insturen die reeds overeengekomen zijn met zijn eigen sector om ze met de hele gemeenschap te delen.

De tool is beschikbaar op https://www.bceec.be

Initiatiefnemers

Kirsten Van Pee

Kirsten Van Pee

Managing Partner, Two cents

 

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Vijfde editie Gallery Days 
Een persevenement op het kruispunt van bouw, wonen en design  
media.twocents.be
Website preview
Thema's BATIBOUW in de praktijk
BATIBOUW opent over een dikke week de deuren. De exposanten kijken ernaar uit de bezoekers te verwelkomen en te helpen bij hun (ver)bouwproject. Naar goede gewoonte is BATIBOUW op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de bouwsector en schuift het enkele inhoudelijke thema's naar voren die cruciaal zijn voor de toekomst. Zo focust de beurs dit jaar op betaalbaar wonen en op nieuwe bouw- en woonvormen, zoals tiny houses, co-housing, off-site en modulair bouwen.
media.twocents.be
Website preview

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Two cents

Two cents is een in Brussel gevestigd communicatiebureau, gespecialiseerd in content marketing, PR, media- en digitale campagnes. Het team van 13 creatieve communicatieprofessionals helpt bedrijven bij het promoten van hun merken, producten en diensten, het genereren van leads, en het verhogen van hun omzet.

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 207 bus 4 1030 Brussel

+32 2 773 50 20

info@twocents.be

www.twocents.be